Zonder enige vorm van plankenkoorts betreedt Jan Smit – als lid van het koor De Zangertjes van Volendam – op tienjarige leeftijd in Volendamse klederdracht het podium om met BZN-zangeres Carola Smit het duet ‘Mama’ te zingen. Een half jaar later staat zijn naam in het Guinness Book of Records. Na The Beatles en Procol Harum is Jantje Smit de eerste Nederlander en jongste artiest ooit die op nummer één binnenkomt in de Top 40, met ‘Ik Zing Dit Lied Voor Jou Alleen’.
De mannen van BZN (Jan Keizer, Jan Tuyp en Jack Veerman) creëren meerdere succesvolle liedjes en krijgen met Jantje, dankzij manager Jaap Buijs, voet aan de grond in Duitsland. De mogelijkheid van de markt van de Schlager-muziek wordt vooral uitgeprobeerd omdat Jan in eigen land vanwege de arbeidsregelgeving slechts enkele keren per jaar mag optreden. Bij de oosterburen is geen leeftijdsgrens, wint hij de ene na de andere liedjesshow en verovert zelfs, aan de zijde van Oostenrijker Oswald Sattler, de meest prestigieuze muziekprijs: de Grand Prix der Volksmusik, met ‘Ich Zeig Dir Die Berge’. Als tiener verblijft de Volendamse artiest het grootste gedeelte van het jaar in Duitsland, waardoor ‘Der Lausbub’ (de deugniet) vanwege langdurige tournees in het buitenland al jong het leven van scholier vaarwel zegt. Het levert hem in 2001 de Exportprijs op, als best verkocht Nederlands product in het buitenland.
Er wordt nog een kort uitstapje gemaakt naar Zuid-Afrika en als kersvers ambassadeur van SOS Kinderdorpen bezoekt Jantje onder meer Thailand. Na miljoenen kilometers per auto, vliegtuig en helikopter tussen Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Noord-Italië wordt op zeventienjarige leeftijd ietwat van koers veranderd. Met nieuwe liedjesschrijvers (zijn dorpsgenoten Cees Tol & Thomas Tol) wordt in eigen land aan een nieuwe start gewerkt. Daarnaast slaat de zanger zelf aan het schrijven, samen met zijn maatje Simon Keizer, die later zal doorbreken met Nick & Simon. In 2004 is het momentum daar. Tijdens één van de vele optredens op een Piratenfestijn adviseert zanger Jannes zijn Volendamse collega om ‘Als de nacht verdwijnt’ in te starten. Het betreffende liedje staat niet op de meegebrachte tape, maar blijkt in de betreffende regio razend populair. Inderdaad, als Jan de eerste woorden zingt, gaat het dak er af. Zijn aanwezigheid bij presentatrice Bridget Maasland tijdens diens tv-programma ‘Bridget’s Triangle’ blijkt evenzeer verfrissend te werken. Jantje is Jan geworden en met zijn eigen realitysoap ‘Gewoon Jan Smit’, groeit hij uit tot een nationale knuffelbeer. Die het Nederlandstalige lied nieuw leven inblaast. ‘Gewoon Jan Smit’ wint in 2005 zelfs de Televizier Ring. Het aantal nummer één hits neemt toe, een Edison en Gouden Harp worden zijn deel en hij schittert in onderbroek op de catwalk in de tv-commercial van C&A. Het recept van het hernieuwde succes ligt tevens in het gegeven dat Jan de fans opzoekt en bij elke nieuwe single of album signeersessies in alle uithoeken van het land houdt en tevens telkens naast nationale radiozenders ook de regionale radiostations verblijdt met een bezoek.
Wist je dat...