Afrojack
Grammy Award-winnende DJ en producer Afrojack is een van de meest opvallende en iconische namen in de elektronische dance muziek (EDM) van vandaag. Hij heeft een grote impact gehad op de muziekindustrie en is een sleutelspeler in de wereldwijde explosie en populariteit van EDM. In 2013 werd hij door Forbes Magazine bekroond als #7 op de lijst van ‘World’s Highest Paid DJs’ en dit jaar noemde The Hollywood Reporter hem ‘’een wereldicoon’’ die ‘’de wereld gaat veroveren’’. Als getalenteerde producer en artiest is Afrojack veelzijdig en creatief met zijn geluid, of hij nu clubhits maakt of produceert en remixt voor grote namen als Beyoncé, Pitbull of Madonna. Afrojack is bedreven in het schakelen tussen genres en het spelen met zijn geluid, en het is gemakkelijk te zien waarom zijn vaardigheden tot de meest gevraagde ter wereld behoren.
Agenda (Openbare evenementen)
Nick van de Wall, beter bekend als Afrojack, begon in zijn geboorteplaats Spijkenisse en maakte al snel naam met een reeks harde underground-releases, voordat hij in 2011 de muziekscene veroverde met de release van ‘Take Over Control’ - een wereldwijde club- en hitlijstsensatie die in de VS de platina status bereikte. Afrojack richtte vervolgens zijn eigen label ‘Wall Recordings’ op – een platform waar andere gepassioneerde EDM-artiesten konden groeien. Hij wilde dat zijn label trouw bleef aan het 'clubmuziek'-imago, iets waar hij bij elke Afrojack-release naar streeft. In 2011 sloot Afrojack ook een baanbrekend contract en werd hij een van de eerste DJ’s ooit die een jaarlijkse residentie kreeg in Las Vegas, in het legendarische Wynn Hotel. Deze residentie zag Afrojack meer dan een dozijn keren per jaar optreden in clubs als Encore Beach Club, Surrender, Tryst en XS.
Daarna bleef het succes komen; naast het maken van clubhits en samenwerkingen met namen als David Guetta (co-schrijven en produceren van de wereldwijde hit ‘Titanium’), begon hij ook samen te werken met en te schrijven voor A-list popartiesten wereldwijd, waaronder Madonna en Chris Brown. In 2011 co-schreef en produceerde hij ‘Give Me Everything’ voor Pitbull en Ne-Yo, dat tot op de dag van vandaag meer dan 8 miljoen exemplaren wereldwijd heeft verkocht en #1 bereikte in de Amerikaanse Billboard Hot 100. Afrojack was ook betrokken bij de productie van Beyoncé’s ‘Run the World (Girls)’, zijn Grammy-genomineerde remix voor Leona Lewis’ ‘Collide’ en zijn underground track ‘Rock The House’ uit 2011, die na slechts drie dagen de Beatport dance muziek charts aanvoerde. Hetzelfde jaar stond hij als headliner op zowel EDC (Electric Daisy Carnival) in New York en Las Vegas voor meer dan 300.000 mensen, evenals op UMF (Ultra Music Festival) in Miami, Tomorrowland (België) en Coachella (LA), naast een indrukwekkende ‘Jacked’ tour door 40 steden in de Verenigde Staten, allemaal in 2012.
Vorig jaar tekende Afrojack een exclusieve wereldwijde deal met Island Def Jam, Island UK en Universal Music Group. Het eerste project uit deze samenwerking was ‘The Spark’, een single die EDM en pop fuseerde en een nieuw geluid liet horen van Afrojack als artiest. Het jaar werd opnieuw een groot succes; voor het vierde achtereenvolgende jaar keerde hij terug als headliner op Creamfields en op het Ultra Music Festival en Tomorrowworld, waar hij zijn eigen ‘Jacked’ stage debuteerde met zijn Wall-artiesten. Hij vond ook tijd om een documentaire webserie te filmen, ‘March of the Afrojack’, die fans een kijkje gaf in de echte persoon achter de Afrojack-naam. De serie werd uitgebracht op de website van Rolling Stone en liet Nick veel intieme momenten en gedachten delen over zijn reis, samen met zijn persoonlijke mantra “Als ik het kan, kan jij het ook.”
Eind 2013 schreef Afrojack geschiedenis toen hij de eerste DJ werd die de slotbel luidde op de NASDAQ Stock Market Exchange in New York, toen het elektronische dancebedrijf SFX naar de beurs ging. Dit gebeurde in dezelfde week dat Afrojack zijn handen in het cement drukte op de Hollywood Walk of Fame, als de tweede DJ ooit, waarmee hij zijn positie als wereldwijd muziekicoon verstevigde.
Gezien Afrojack’s immense populariteit en invloed op de muziekindustrie is het geen verrassing dat veel merken hem willen inschakelen voor merkpartnerschappen. Afrojack werkte al samen met het wereldwijd bekende modemerk ‘G-Star Raw’ voor zijn eigen lijn van Afrojack-geïnspireerde ontwerpen die wereldwijd werden verkocht. Hij werd ook benaderd door het toonaangevende gamingbedrijf Razer om als merkconsultant te dienen bij de ontwikkeling van toekomstige producten. Bovendien werd zijn single ‘Ten Feet Tall’ gepresenteerd als onderdeel van een Bud Light-commercial tijdens de Super Bowl in 2014.
Afrojack heeft een wereldwijd merk opgebouwd dat attitudes beïnvloedt en nieuwe niveaus van verandering in de muziekwereld stimuleert. Het is duidelijk dat dit pas het begin is van zijn exponentiële groei en dat er geen stoppen aan is…